home
homepagenews

"Wanneer ze ongeveer 250 gram aardbeien per dag aten, waren ze veel beter in staat suikers te verwerken en werkte de insuline die ze bij zichzelf inspoten ook nog eens beter", verklaart Yves Desjardins.
Het onderzoek laat zien dat het eten van aardbeien een vergelijkbaar effect heeft als metformine, het medicijn dat patiënten met diabetes type 2 meestal gebruiken. Desjardins: "Het eten van aardbeien en bessen is dus bijna genoeg om je bloedsuikerspiegel op peil houden." 


Nog meer voordelen

Op het Aardbeiensymposium komen nog meer voordelen van de vrucht aan bod. Wetenschappers tonen bijvoorbeeld aan hoe aardbeien helpen om het denkvermogen op peil te houden, hoe aardbeien huidkanker kunnen tegengaan en overgewicht doen verminderen.

Bron: RTL Nieuws


Aardbeien, gezond en goed voor de slanke lijn!

Aardbeien zijn lekker en gezond: dat is natuurlijk de belangrijkste reden om ze vaak te eten. Maar aardbeien hebben ook nog een paar onvermoede kwaliteiten…

1. Goed voor je hart
In aardbeien zit relatief veel kalium en dat stofje helpt bij het verlagen van je bloeddruk. Goed voor hart- en bloedvaten dus.

2. Goed voor de slanke lijn

Omdat ze zo lekker zijn, kunnen we aardbeien gerust ‘snoepgoed’ noemen. Goed snoep, want ze bevatten maar 28 kcal per portie van 100 gr (dat zijn ongeveer 6 stuks). Ze bevatten natuurlijke suikers – dus ongelimiteerd een bak wegwerken raden wij niet aan – maar niet zoveel als veel ander fruit. Ananas heeft 2x zoveel suikers en banaan maar liefst 3x zoveel.

3. Goed voor de baby in je buik

Naast vitamine C bevatten aardbeien ook foliumzuur. Dit wordt ook wel vitamine B11 genoemd en is essentieel voor het ongeboren kindje in de eerste fase van de zwangerschap.

4. Goed voor veel vitamine C

Je zou het niet zeggen maar aardbeien zijn kleine vitamine C bommetjes. Alleen een kiwi heeft meer vitamine C. Een flink portie aardbeien en je zit al aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

5. Goed voor (eh..tegen) de rimpels

Vitamine C is essentieel voor de aanmaak van collageen, het stofje dat de elasticiteit en veerkracht van je huid stimuleert. Zeker naarmate we ouder worden, hebben we dus alleen al om die reden vitamine C nodig. Maar vitamine C is niet het enige natuurlijke antirimpelstofje in aardbeien. Aardbeien bevatten ook zogenaamd ellaginezuur dat helpt bij de negatieve effecten van bijvoorbeeld roken en zonlicht op de huid. Tegen de rimpels dus. Ellaginezuur zit ook in andere voedingsmiddelen, zoals cranberries, frambozen en zwarte en blauwe bessen, maar die eten we toch minder makkelijk in flinke hoeveelheden. Blauwe bessen en frambozen zijn behoorlijk prijzig en zwarte bessen en cranberries eten we alleen als compôte of jam.